Prostownik automatyczny – Ultimate Speed – Lidl – Test

Prostownik góraJakiś rok temu zakupiłem prostownik automatyczny w sieci sklepów Lidl za cenę 69,99zł (59,99 aktualnie). Myślę, że po takim czasie użytkowania, mogę przeprowadzić test tego urządzenia. Prostownik jest w pełni automatyczny i może pozostawać podłączony przez wiele miesięcy do akumulatora.

 

  • do akumulatorów o pojemności 6 V lub 12 V i 1,2 – 120 Ah, montowanych w samochodach osobowych i motocyklach
  • zabezpieczenie przed zmianą biegunów, zwarciem i przeciążeniem
  • przyłącze do optymalnego podtrzymywania ładowania bez zasiarczania
  • 4 tryby ładowania- maks. 3,8 A
  • ze wskaźnikiem kontrolnym LED
  • napięcie robocze: 220–240 V ~ 50/60 Hz
  • gwarancja: 3 lata

Z prawej strony znajduje się oferta z strony Lidl.pl dotycząca tego prostownika, jak widać prostownik jest przystosowany do akumulatorów 6V oraz 12V, czyli sprawdzi się także przy starszych motocyklach mających 6V instalacje elektryczne. Maksymalny prąd ładowania wynosi 3,8A, co nie jest ani jakimś prądem strasznie małym, ani dużym, lecz powinien wystarczyć dla większości zastosowań. Obsługiwane pojemności to 1,2-120Ah, lecz większy akumulator też można naładować (patrz niżej). Bardzo ważną cechą jest zabezpieczenie przed zwarciem oraz odwróceniem biegunów, szczególnie dla mało doświadczonych użytkowników.

Ładowanie akumulatorów większym niż 120Ah jest możliwe, lecz będzie trwało dłużej. Sam ładowałem akumulatory 170Ah z ciągników rolniczych.

DółNa obudowie znajduje się jeden przycisk, który służy do wybierania trybu pracy. W dalszej części obudowy są kontrolki pokazujące wybrany tryb oraz to, co robi prostownik (wyłączony, ładuje, naładowany, błąd). Wszystko jest symbolizowane przez czytelne łatwe do zrozumienia obrazki. Tryby jakie można wybrać to: ładowanie 6V akumulatorów, ładowanie małych akumulatorów (np motocykle 12V), ładowanie zwykłe (samochody) oraz ładowanie akumulatorów zimą. Sama obudowa jest szczelna, przypadkowe zachlapanie nie powinno zaszkodzić urządzeniu. Na dole znajdują się uszy z dziurkami, umożliwiające przykręcenie do ściany/pojazdu prostownika.

Tryb ładowania małych akumulatorów ma ograniczony prąd ładowania (0,8A), a tryb zimowy powoduje lekkie podniesienie napięcia ładowania. Tryb zimowy należy stosować tylko do większych akumulatorów (samochodowe)

Krokodylki
Przewód zasilający jest dość długi, czyli jakieś 2 metry, również kable do akumulatora do przesadnie krótkich nie należą mają około 2 metry. Daje nam to ponad 4 metry odległości akumulatora od gniazdka w ścianie. Krokodylki otwierają się dość szeroko, dodatkowo można je odkręcić i mamy przewody zakończone oczkami, które można przykręcić na stałe do instalacji pojazdu.

Tutaj występuje pewien problem, gdyż podczas przerwy w zasilaniu prostownik po włączeniu prądu pozostanie wyłączony, trzeba znowu wybrać tryb ładowania.

Obsługa urządzenia jest banalnie prosta, sprowadza się do podłączenia kabli zgodnie z biegunowością oraz wybrania trybu poprzez kilkukrotne naciśnięcie przycisku mode. Prostownik sam wie jakie napięcie należy zastosować i pozwoli nam wybierać tylko tryby dostosowane do tego napięcia. Kontrolka symbolizująca ładowanie (czerwona) zapali się i będzie się świecić, aż do pełnego naładowania. Po kompletnym naładowaniu zapali się zielona dioda oraz prostownik przejdzie w tryb doładowywania akumulatora.

+bezpieczny dla akumulatora
+odporny na zwarcia
+bardzo prosta obsługa
-nie ładuje po zaniku zasilania
-stosunkowo niski maksymalny prąd ładowania
Produkt godny polecenia!

Produkt godny polecenia!

Prostownik automatyczny – Ultimate Speed – Lidl – Test
21 głosów, średnia: 4.10 (wynik: 82%)
  • http://grylewicz.pl/ Wojtek

    Wewnątrz pewnie przetwornica napięcia. Da się go rozkręcić w celach serwisowych? Przy jakim napięciu następuje wyłączenie ładowania? Prąd jest stabilizowany, czy maleje wraz ze wzrostem napięcia?

    • http://test.j.pl/ Gustlik

      Jest przetwornica, i mikroprocesor. Da się rozkręcić tylko śrubki to Spanner, czyli taki płaski przecięty środkiem. Napięcie i prąd są stabilizowane, prąd jest łamany w pewnym momencie. na trybie zwykłym 14,4V a na zimowym 14,7V ,z tym że ponad 14,4V obcina prąd do 0,8A, będę miał czas to dam wykresy (dość czasochłonne pomiary)

  • Jarek

    Witajcie, mam taki mały problem, rozładował mi się akumulator bo samochód stał a ja wyjechałem. Po wyjęciu aku. z auta napięcie było 5,6V po podłączeniu tego sprzętu o którym tutaj moja rozpoczęło się ładowanie lecz pokazuje że rozpoznało aku. 6V i naładowało go tylko do tej mocy (6.79V). Akumulator to BOSCH S5 12V SILVER PLUS 610A 63Ah. Jakaś rada dla gamonia :P Pozdrawiam

    • http://test.j.pl/ Gustlik

      Pozostaw go podłączony, teoretycznie powinien minimalnie ładować dalej, lecz możliwe, że całkowicie zepsuł się już akumulator. Po prostu poniżej pewnego napięcia następuje zasiarczenie i uszkodzenie akumulatora.

      http://test.j.pl/281/jak-dbac-o-akumulator.html

  • siouks73

    Podłączyć do aku zasilacz zwykły 12V i wtedy podłączyć prostownik – po jakimś czasie można odłączyć tego „oszusta” dającego początkowe napiecie 12V i szczęsliwie ładować na 12V.

  • moto.cyklista

    Polecam. Mam go już parę lat. Co prawda myślałem, że już mi padł ale choroba tego produktu mnie nie ominęła. Uszkodzony mini switch (ten co odpowiada za zmianę trybu pracy, przycisk MODE), całe 1,5zł w sklepie z elektroniką i trochę męczarni z odkręceniem śrubek (cholerne trójkątne, mocno przykręcone) i znów działa jak nowo zakupiony :)

  • akulidl

    Witam,
    Można tym prostownikiem ładować akumulator żelowy 12V 120 Ah ? ( akumulator głębokiego rozładowania do silnika zaburtowego )