Prostownik automatyczny – Ultimate Speed – Lidl – Test

Prostownik góraJakiś rok temu zakupiłem prostownik automatyczny w sieci sklepów Lidl za cenę 69,99zł (59,99 aktualnie). Myślę, że po takim czasie użytkowania, mogę przeprowadzić test tego urządzenia. Prostownik jest w pełni automatyczny i może pozostawać podłączony przez wiele miesięcy do akumulatora.

 

  • do akumulatorów o pojemności 6 V lub 12 V i 1,2 – 120 Ah, montowanych w samochodach osobowych i motocyklach
  • zabezpieczenie przed zmianą biegunów, zwarciem i przeciążeniem
  • przyłącze do optymalnego podtrzymywania ładowania bez zasiarczania
  • 4 tryby ładowania- maks. 3,8 A
  • ze wskaźnikiem kontrolnym LED
  • napięcie robocze: 220–240 V ~ 50/60 Hz
  • gwarancja: 3 lata

Z prawej strony znajduje się oferta z strony Lidl.pl dotycząca tego prostownika, jak widać prostownik jest przystosowany do akumulatorów 6V oraz 12V, czyli sprawdzi się także przy starszych motocyklach mających 6V instalacje elektryczne. Maksymalny prąd ładowania wynosi 3,8A, co nie jest ani jakimś prądem strasznie małym, ani dużym, lecz powinien wystarczyć dla większości zastosowań. Obsługiwane pojemności to 1,2-120Ah, lecz większy akumulator też można naładować (patrz niżej). Bardzo ważną cechą jest zabezpieczenie przed zwarciem oraz odwróceniem biegunów, szczególnie dla mało doświadczonych użytkowników.

Ładowanie akumulatorów większym niż 120Ah jest możliwe, lecz będzie trwało dłużej. Sam ładowałem akumulatory 170Ah z ciągników rolniczych.

DółNa obudowie znajduje się jeden przycisk, który służy do wybierania trybu pracy. W dalszej części obudowy są kontrolki pokazujące wybrany tryb oraz to, co robi prostownik (wyłączony, ładuje, naładowany, błąd). Wszystko jest symbolizowane przez czytelne łatwe do zrozumienia obrazki. Tryby jakie można wybrać to: ładowanie 6V akumulatorów, ładowanie małych akumulatorów (np motocykle 12V), ładowanie zwykłe (samochody) oraz ładowanie akumulatorów zimą. Sama obudowa jest szczelna, przypadkowe zachlapanie nie powinno zaszkodzić urządzeniu. Na dole znajdują się uszy z dziurkami, umożliwiające przykręcenie do ściany/pojazdu prostownika.

Tryb ładowania małych akumulatorów ma ograniczony prąd ładowania (0,8A), a tryb zimowy powoduje lekkie podniesienie napięcia ładowania. Tryb zimowy należy stosować tylko do większych akumulatorów (samochodowe)

Krokodylki
Przewód zasilający jest dość długi, czyli jakieś 2 metry, również kable do akumulatora do przesadnie krótkich nie należą mają około 2 metry. Daje nam to ponad 4 metry odległości akumulatora od gniazdka w ścianie. Krokodylki otwierają się dość szeroko, dodatkowo można je odkręcić i mamy przewody zakończone oczkami, które można przykręcić na stałe do instalacji pojazdu.

Tutaj występuje pewien problem, gdyż podczas przerwy w zasilaniu prostownik po włączeniu prądu pozostanie wyłączony, trzeba znowu wybrać tryb ładowania.

Obsługa urządzenia jest banalnie prosta, sprowadza się do podłączenia kabli zgodnie z biegunowością oraz wybrania trybu poprzez kilkukrotne naciśnięcie przycisku mode. Prostownik sam wie jakie napięcie należy zastosować i pozwoli nam wybierać tylko tryby dostosowane do tego napięcia. Kontrolka symbolizująca ładowanie (czerwona) zapali się i będzie się świecić, aż do pełnego naładowania. Po kompletnym naładowaniu zapali się zielona dioda oraz prostownik przejdzie w tryb doładowywania akumulatora.

+bezpieczny dla akumulatora
+odporny na zwarcia
+bardzo prosta obsługa
-nie ładuje po zaniku zasilania
-stosunkowo niski maksymalny prąd ładowania
Produkt godny polecenia!

Produkt godny polecenia!

Prostownik automatyczny – Ultimate Speed – Lidl – Test
76 głosów, średnia: 3.99 (wynik: 79%)
  • http://grylewicz.pl/ Wojtek

    Wewnątrz pewnie przetwornica napięcia. Da się go rozkręcić w celach serwisowych? Przy jakim napięciu następuje wyłączenie ładowania? Prąd jest stabilizowany, czy maleje wraz ze wzrostem napięcia?

    • http://test.j.pl/ Gustlik

      Jest przetwornica, i mikroprocesor. Da się rozkręcić tylko śrubki to Spanner, czyli taki płaski przecięty środkiem. Napięcie i prąd są stabilizowane, prąd jest łamany w pewnym momencie. na trybie zwykłym 14,4V a na zimowym 14,7V ,z tym że ponad 14,4V obcina prąd do 0,8A, będę miał czas to dam wykresy (dość czasochłonne pomiary)

      • eStorm

        Taki wykres jest na pudelku

  • Jarek

    Witajcie, mam taki mały problem, rozładował mi się akumulator bo samochód stał a ja wyjechałem. Po wyjęciu aku. z auta napięcie było 5,6V po podłączeniu tego sprzętu o którym tutaj moja rozpoczęło się ładowanie lecz pokazuje że rozpoznało aku. 6V i naładowało go tylko do tej mocy (6.79V). Akumulator to BOSCH S5 12V SILVER PLUS 610A 63Ah. Jakaś rada dla gamonia :P Pozdrawiam

    • http://test.j.pl/ Gustlik

      Pozostaw go podłączony, teoretycznie powinien minimalnie ładować dalej, lecz możliwe, że całkowicie zepsuł się już akumulator. Po prostu poniżej pewnego napięcia następuje zasiarczenie i uszkodzenie akumulatora.

      http://test.j.pl/281/jak-dbac-o-akumulator.html

      • eStorm

        Mialem to samo na tym samym prostowniku. Podlaczylem prostownik do aku i do tego jeszcze zasilacz taki domowy 12V od pompki do materaca dmuchanego. W takim polaczeniu prostownik wykryl 12V na akumulatorze i ladowal go jako 12V. Jak juz aku przekroczyl napiecie chyba 7V odlaczylem dodatkowy zasilacz i dalej juz prostownik go naladowal jak trzeba. Obawialem sie czy aku nie jest uszkodzony, ale pracuje juz 3 miesiace i wszystko jest OK.

        • kuba

          W jaki sposob podlaczyles ten zasilacz do aku?

          • eStorm

            Mialem uniwersalne kabelki od miernika ze zmiennymi koncowkami, jeden zestawilem na krokodylek – krokodylek, drugi jako krokodylek – „szpilka”. Szpilka byla na tyle gruba ze dobrze trzymala sie w srodku wtyczki zasilacza, krokodylek zlapal wtyczke z zewnatrz. Najczesciej plus jest w srodku i u mnie tak bylo. Plus do plusa, minus do minusa i tyle. Podlaczone to bylo na okolo 5 czy 10 minut. Bylo to prawie rok temu i akumulator chodzi bez problemow do dzis.

    • qwqw

      a to nie jest tak, że powinieneś przyciskiem MODE wybrać samochód lub płatek śniegu? Bo jak nic nie zrobiłeś to wiadomo ładował do pierwszego najbliższego ^V lub motor.

    • er

      Aku po osiągnięciu poniżej 10.5V jest zasiarczone (trup).

  • siouks73

    Podłączyć do aku zasilacz zwykły 12V i wtedy podłączyć prostownik – po jakimś czasie można odłączyć tego „oszusta” dającego początkowe napiecie 12V i szczęsliwie ładować na 12V.

  • moto.cyklista

    Polecam. Mam go już parę lat. Co prawda myślałem, że już mi padł ale choroba tego produktu mnie nie ominęła. Uszkodzony mini switch (ten co odpowiada za zmianę trybu pracy, przycisk MODE), całe 1,5zł w sklepie z elektroniką i trochę męczarni z odkręceniem śrubek (cholerne trójkątne, mocno przykręcone) i znów działa jak nowo zakupiony :)

  • akulidl

    Witam,
    Można tym prostownikiem ładować akumulator żelowy 12V 120 Ah ? ( akumulator głębokiego rozładowania do silnika zaburtowego )

    • eStorm

      Raczej tak ale bedziesz go ladowac ponad 30 godzin…

  • Piotr Zając

    Mam tą ładowarkę i zastanawiam się czy działa prawidłowo.
    Po cyklu ładowania, akumulator kręci słabo.
    Kiedy doładuje się w pojeździe jest OK.
    Czy ładowarka może nie doładowywać akumulatora, napięcia są OK.

  • MotoFun

    NIE ŁADUJE AKU 6V 12Ah ŻELOWYCH JEŚLI ICH NAPIĘCIE SPADNIE PONIŻEJ 5,5V !!! a w instrukcji pisze, że ładuje kazdy 6v ŻEL, którego napięcie nie spadło poniżej 3,8V (oraz że nie ładuje Litowych baterii) – ale jak sprawdzałem osobiście to ŻELOWYCH 6V 12Ah też nie ładuje, kiedy napięcie jest poniżej 5,5V, wtedy trzeba mieć druga ładowarkę, żeby podładować aku i dopiero ładowarka z LIDLA widzi go jako aku powyżej 7,5V i probuje ładować IMPULSOWO po 2-3min ładowania impulsowo przełącza się na ładowanie 12V jako MOTOR i wyłącza się zaraz, potem pokazuje pełne naładowanie aku 6V i następnie nie chce się już włączyć!
    -

  • Kuba

    przecież ten prostownik to jakaś lipa… na żadnym trybie nie daje więcej niż 0,8A prądu ładowania. Sprawdzone przy ładowaniu całkowicie padniętego akumulatora o pojemności 54Ah

  • TheBingoo20

    Witam czy jest możliwość tym prostownikiem akumulatora w samochodzie który jest na podjeździe zimą?Chciałbym to podłączyć w zimę na noc i zostawić go podmaska aby naładować Alu. Ktoś próbował takię cosik zrobić tym prostownikiem. Pozdrawiam

    • er

      Możesz. Uchyl minimalnie maskę aby gazy wydostawały się na zewnątrz.

  • apacz

    Jeżeli chodzi o ładowarkę z LIDL (automatyczna). Miałem akumulator mocno rozładowany (zostawiłem światełko w aucie zapalone na kilka dni), ale akumulator kupiony nowy pół roku temu, Yuasa Y3X5005 12V 65AM 550A ładowałem 26 godzin trybem 3 (12V 3,8AM, warunki normalne – w domu). Po długim czasie ładowania pojawiło się wreszcie zielone światełko Full, już zwątpiłem czy wszystko ok. Warto pamiętać jednak o tym, żeby mocno rozładowany akumulator wstrząsnąć przed ładowaniem (aby elektrolit dobrze się wymieszał, inaczej kwas zbiera się na dnie i nierówno przewodzi podczas ładowania, akumulator nie może być też zamarznięty – musi się ogrzać w domu). Po jakichś 20 godzinach ładowania gdy nie był nadal naładowany wg ładowarki, odłączyłem i ponownie wstrząsnąłem akumulatorem by elektrolit się równo rozłożył, aż pojawiło się zielone oczko w akumulatorze, ładowałem dalej tym samy trybem, aż się naładował. Ładowanie trwa dość długo. Problem w tej ładowarce LIDL (opisywany na innych forach) to guzik MODE, często nie działa przełączanie na inne tryby, i czasem trzeba kilkanaście razy wcisnąć nim zaskoczy (czasem przytrzymać dłużej guzik) zanim zaskoczy przełączanie, włącznik można kupić w elektronicznym sklepie za grosze i przylutować samemu. Niektórzy radzili sobie dając kropelkę WD40 na włącznik w środku. Innym forumowiczom zdarzała się usterka, że wcale nie ładował (wtedy trzeba bezpiecznik wymienić w ładowarce). Ogólnie urządzenie bardzo dobre – bezpiecznie ładuje. Warto wiedzieć, że jak akumulator jest na prawdę bardzo rozładowany to po podłączeniu ładowarki i wciśnięciu MODE może się włączyć tryb doładowywania impulsowego (migająca dioda) będzie to trwało aż akumulator przekroczy odpowiednią wartość napięcia i wtedy powinien się włączyć tryb wcześniej wybranego ładowania.

  • Dionizos

    Wziąłem na próbę i rzeczywiście kicha, nie daje na żadnym trybie więcej niż 0.8 ampera !

  • Ramzes

    witajcie. Czy ktoś może wie co oznacza ten program ze śnieżynką?

    • http://test.j.pl/ Gustlik

      Tak, ładowanie delikatnie podwyższonym napięciem, dla temperatury zimowych. Inna charakterystyka ładowania bardziej odpowiednia dla zimnego akumulatora.

  • LUK

    Ten prostownik wzbudzi nawet najbardziej rozładowany AKUMULATOR trwa to długo ale da radę !