Jak dbać o akumulator

ikonaAkumulator kwasowo-ołowiowy jest dość prostym urządzeniem, znanym od 1859 roku, jednak mało kto wie, jak o niego dbać. Większość ludzi popełnia podstawowe błędy, które skutkują skróceniem żywotności oraz narażają nas na niepotrzebne wydatki. Sam akumulator wydaje się banalnie prosty i w obiegowej opinii, trudny do zepsucia.

 

Sam akumulator jest zbudowany z ogniw, najczęściej jest ich 6. Każde z nich posiada napięcie nominalne na poziomie 2,13V. Pojedyncze ogniwo składa się z płyty dodatniej oraz ujemnej rozdzielonej separatorem, całość jest zanurzona w roztworze kwasu siarkowego będącym elektrolitem. Wracając do budowy samych płyt, ich powierzchnia jest pokryta masą czynną, która składa się z tlenku ołowiu na płycie dodatniej oraz ołowiem domieszkowanym na płycie ujemnej.

szkic-plyt

Sprawdzanie naładowania akumulatora

Najskuteczniejszą metodą pomiaru stopnia doładowania jest pomiar gęstości elektrolitu. Całkowicie pełny akumulator powinien mieć gęstość około 1,28kg/l. W miarę wyładowywania ogniwa gęstość spada, aż do około 1,1kg/l, co jest szkodliwe dla akumulatora. Roztwór kwasu zaczyna powodować „korozję” mas czynnych i powolne zamienianie ołowiu w nieprzewodzący prąd siarczan ołowiu.

wykres

Zbyt głębokie rozładowanie akumulatora – szkodliwe

Jeżeli akumulator rozładujemy do poziomu, w którym zaczyna się reakcja przemiany ołowiu w siarczan, obniżamy jego pojemność. Jest to jedna z najbardziej szkodliwych sytuacji dla akumulatora. Siarczan, który osiada na płytach, powoduje zmniejszenie prądu rozruchowego. Dodatkowo, reakcja zmniejsza ilość czynnego kwasu siarkowego i ołowiu zmniejszając pojemność akumulatora. W większości przypadków jest to nieodwracalny proces, należy więc zwracać uwagę, czy nie zostawiamy włączonych świateł oraz co jakiś czas doładować nieużywany akumulator.

Samorozładowanie może powodować głębokie rozładowanie!

Zjawisko samorozładowania polega na znikaniu ładunków z akumulatora poprzez wewnętrzne procesy chemiczne. Prosto mówiąc, sam się rozładowuje, jeżeli nie jest używany. Może to spowodować po dłuższym przetrzymywaniu zasiarczenie. Szybkość takiego zjawiska w akumulatorach samochodowych to około 15-20%/miesiąc, więc nieużywane akumulatory należy co miesiąć – dwa doładować.

Ładowanie zbyt dużym prądem / napięciem

Prąd ładowania nie powinien wynosić około 1/10 pojemności akumulatora, czyli dla akumulatora 120Ah maksymalnie powinno się używać prądu 12A. Wyższe wartości mogą powodować opad mas czynnych. Napięcie ładowania powinno być w przedziale 13,9 do 14,5V. Niższa wartość spowoduje niedoładowanie, a wyższa – „gotowanie” się akumulatora. Z powyższych informacji wynika, że ładowanie powinno trwać około 10h. Podczas jazdy o takie właśnie napięcie ładowania dba regulator napięcia alternatora/prądnicy, dając 14,4V, jeżeli wszystko jest sprawne.

Jakim prostownikiem ładować?

Najlepszym rozwiązaniem jest użycie prostownika mikroprocesorowego, postara się on dobrać idealne parametry ładowania, nie skracając żywotności akumulatora.

Proste urządzenia ze zwykłym transformatorem dają często napięcia ponad 18V!

Jeżeli już musimy ładować takim prostownikiem, postarajmy się. co jakiś czas sprawdzić napięcie i nie kręcić zbyt daleko potencjometru na nim, bo to, że akumulator się naładuje oraz, że ktoś to produkuje, nie oznacza, że to dobry sposób ładowania. Większość prostowników dostępnych na rynku, to właśnie urządzenia uszkadzające w znacznym stopniu akumulator.

Ciepło oraz uderzenia!

AGM_insideAkumulatory sprzedawane w krajach europejskich są przystosowane do pracy z maksymalną temperaturą 40°C. Również wstrząsy i wibracje nie służą akumulatorowi, więc należy go przymocować do pojazdu, aby nie latał i nie obijał się o ścianki skrzynki, w której się znajduje.

Długotrwały rozruch

Jeżeli po 10-15s nie uruchomimy silnika, należy dać akumulatorowi na chwilę odpocząć 5-10s, dodatkowo kręcenie z rozładowanym ogniwem mocno nadwyręża akumulator, a dodatkowo nie prowadzi do rozruchu. Lepiej sobie darować mając jakikolwiek zapas energii i poszukać sąsiada z kablami rozruchowymi. Najlepszym rozwiązaniem, mając czas, jest podładowanie akumulatora, gdyż podłączenie kabli powoduje ekspresowe przelanie części energii do naszego ogniwa zmniejszając jego żywotność.

Uzupełnianie elektrolitu

Akumulatory, które posiadają „korki” na górze wymagają okresowego sprawdzania poziomu elektrolitu. Należy tego dokonywać tylko na doładowanym akumulatorze, gdyż podczas ładowania zwiększa się ilość elektrolitu.

Dolewać należy tylko wode destylowaną!

 

 

Jak dbać o akumulator
4 głosy, średnia: 5.00 (wynik: 96%)